Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Πάσχα με τις ίδιες τιμές διοδίων θα κληθούν να πληρώσουν όσοι οδηγοί μετακινηθούν μέσω των οδών που η διαχείριση των οποίων έχει παραχωρηθεί σε ιδιώτες, καθώς όπως όλα δείχνουν ο φάκελος «μείωση της τιμής των τελών διέλευσης» ξανανοίγει μετά τις γιορτές.
Το υπουργείο Υποδομώνεξήγγειλε την περασμένη εβδομάδα ότι τα διόδια θα μειωθούν από 25% έως 50%, ανάλογα με την πρόοδο των κατασκευαστικών εργασιών στα πέντε έργα παραχώρησης (Ολυμπία Οδός, Ιονία Οδός, Ε65, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Μορέας).
Ωστόσο, προϋπόθεση για φθηνότερες διελεύσεις είναι να υπάρξει συμφωνία μεταξύ υπουργείου Υποδομών, κοινοπραξιών κατασκευής και παραχώρησης των έργων και τραπεζών. Τα δύο πρώτα μέρη «μιλούν» πλέον την ίδια γλώσσα, συμφωνούν στην μείωση των διοδίων, ωστόσο ο «πονοκέφαλος» δημιουργείται εξαιτίας των τραπεζών.
Τα σενάρια περί αναδιάρθρωσης, η εκτίναξη των spreads και η «φόρμουλα» -παρουσιάζει σημαντικές αδυναμίες σε
χρηματοοικονομικό επίπεδο- της δημιουργίας εταιρείας ειδικού σκοπού στην οποία θα εισφερθούν τα μελλοντικά έσοδα του Δημοσίου από τα διόδια με στόχο τη «σωτηρία» των μεγάλων έργων έχουν «σκληρύνει» την στάση των τραπεζών.
Με άλλα λόγια, η μείωση των διοδίων αναμένεται -στην καλύτερη περίπτωση- να καθυστερήσει αρκετούς μήνες ή -στη χειρότερη περίπτωση- να μείνει στα «χαρτιά».
Από μία κλωστή
Σήμερα σχεδόν το σύνολο του μετώπου των έργων στους πέντε υπό κατασκευή οδικούς άξονες έχει ανασταλεί ελλείψει χρηματοδότησης, με τις τράπεζες να έπαψαν να χρηματοδοτούν τα έργα επειδή το Δημόσιο δεν είχε εκπληρώσει τις συμβατικές του υποχρεώσεις, απαλλοτριώσεις, χρηματοδοτική συμβολή κτλ).
Η συνέχιση των κατασκευαστικών εργασιών εξαρτάται από το εάν υπογραφεί το μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ τραπεζών-εταιρειών και Δημοσίου. Η συμφωνία αυτή θα οδηγήσει στηδημιουργία εγγυητικού λογαριασμού 500 εκατ. ευρώ, ο οποίος θα λειτουργεί ως εγγύηση προς τις τράπεζες, ώστε να ξεκινήσει η δανειοδότηση των έργων.
Ακόμη και στην περίπτωση αυτή, η ομαλή εκτέλεση των έργων θα έχει διάρκεια έξι-οκτώ μηνών. Όσο δηλαδή θα βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαπραγματεύσεις Δημοσίου-τραπεζών-εταιρειών για την τροποποίηση των συμβάσεων παραχώρησης.
Τί θα συμβεί όμως, εάν οι τρεις πλευρές δεν καταλήξουν σε συμφωνία; Οι συμβάσεις παραχώρησης λύνονται, οι υπό κατασκευή δρόμοι μετατρέπονται σε εργοτάξιο και η ανεργία εκτινάσσεται.
Το σενάριο αυτό είναι απευκταίο, ωστόσο δεν μπορεί να αποκλειστεί, εάν θεωρηθεί ότι η κατάσταση θα επιδεινωθεί στον τραπεζικό κλάδο, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς.
Διόδια
Μέχρι την μείωση των διοδίων, οι οδηγοί θα πρέπει να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη, γεγονός που σε συνδυασμό με την αύξηση της τιμής των καυσίμων τροφοδοτεί την δράση του κινήματος «Δεν πληρώνω».
Σήμερα, το κόστος των διοδίων για τη διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη ξεπερνάει (με επιστροφή) τα 45 ευρώ, ενώ για τη διαδρομή (με επιστροφή) Αθήνα-Καλαμάτα το κόστος ανέρχεται περίπου στα 19 ευρώ.
Ας σημειωθεί ότι ήδη από τον Οκτώβριο του 2010 το Capital.gr είχε επισημάνειότι οι παραχωρησιούχοι είναι σύμφωνοι με την μείωση των διοδίων. Και αυτό διότι, όπως αναφέρουν στα reports (15/4/11) οι χρηματιστηριακές Eurobank Securities και Euroxx Securities θα ενισχυθούν οι κυκλοφοριακοί όγκοι.
Πάσχα με τις ίδιες τιμές διοδίων θα κληθούν να πληρώσουν όσοι οδηγοί μετακινηθούν μέσω των οδών που η διαχείριση των οποίων έχει παραχωρηθεί σε ιδιώτες, καθώς όπως όλα δείχνουν ο φάκελος «μείωση της τιμής των τελών διέλευσης» ξανανοίγει μετά τις γιορτές.
Το υπουργείο Υποδομώνεξήγγειλε την περασμένη εβδομάδα ότι τα διόδια θα μειωθούν από 25% έως 50%, ανάλογα με την πρόοδο των κατασκευαστικών εργασιών στα πέντε έργα παραχώρησης (Ολυμπία Οδός, Ιονία Οδός, Ε65, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Μορέας).
Ωστόσο, προϋπόθεση για φθηνότερες διελεύσεις είναι να υπάρξει συμφωνία μεταξύ υπουργείου Υποδομών, κοινοπραξιών κατασκευής και παραχώρησης των έργων και τραπεζών. Τα δύο πρώτα μέρη «μιλούν» πλέον την ίδια γλώσσα, συμφωνούν στην μείωση των διοδίων, ωστόσο ο «πονοκέφαλος» δημιουργείται εξαιτίας των τραπεζών.
Τα σενάρια περί αναδιάρθρωσης, η εκτίναξη των spreads και η «φόρμουλα» -παρουσιάζει σημαντικές αδυναμίες σε
χρηματοοικονομικό επίπεδο- της δημιουργίας εταιρείας ειδικού σκοπού στην οποία θα εισφερθούν τα μελλοντικά έσοδα του Δημοσίου από τα διόδια με στόχο τη «σωτηρία» των μεγάλων έργων έχουν «σκληρύνει» την στάση των τραπεζών.
Με άλλα λόγια, η μείωση των διοδίων αναμένεται -στην καλύτερη περίπτωση- να καθυστερήσει αρκετούς μήνες ή -στη χειρότερη περίπτωση- να μείνει στα «χαρτιά».
Από μία κλωστή
Σήμερα σχεδόν το σύνολο του μετώπου των έργων στους πέντε υπό κατασκευή οδικούς άξονες έχει ανασταλεί ελλείψει χρηματοδότησης, με τις τράπεζες να έπαψαν να χρηματοδοτούν τα έργα επειδή το Δημόσιο δεν είχε εκπληρώσει τις συμβατικές του υποχρεώσεις, απαλλοτριώσεις, χρηματοδοτική συμβολή κτλ).
Η συνέχιση των κατασκευαστικών εργασιών εξαρτάται από το εάν υπογραφεί το μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ τραπεζών-εταιρειών και Δημοσίου. Η συμφωνία αυτή θα οδηγήσει στηδημιουργία εγγυητικού λογαριασμού 500 εκατ. ευρώ, ο οποίος θα λειτουργεί ως εγγύηση προς τις τράπεζες, ώστε να ξεκινήσει η δανειοδότηση των έργων.
Ακόμη και στην περίπτωση αυτή, η ομαλή εκτέλεση των έργων θα έχει διάρκεια έξι-οκτώ μηνών. Όσο δηλαδή θα βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαπραγματεύσεις Δημοσίου-τραπεζών-εταιρειών για την τροποποίηση των συμβάσεων παραχώρησης.
Τί θα συμβεί όμως, εάν οι τρεις πλευρές δεν καταλήξουν σε συμφωνία; Οι συμβάσεις παραχώρησης λύνονται, οι υπό κατασκευή δρόμοι μετατρέπονται σε εργοτάξιο και η ανεργία εκτινάσσεται.
Το σενάριο αυτό είναι απευκταίο, ωστόσο δεν μπορεί να αποκλειστεί, εάν θεωρηθεί ότι η κατάσταση θα επιδεινωθεί στον τραπεζικό κλάδο, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς.
Διόδια
Μέχρι την μείωση των διοδίων, οι οδηγοί θα πρέπει να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη, γεγονός που σε συνδυασμό με την αύξηση της τιμής των καυσίμων τροφοδοτεί την δράση του κινήματος «Δεν πληρώνω».
Σήμερα, το κόστος των διοδίων για τη διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη ξεπερνάει (με επιστροφή) τα 45 ευρώ, ενώ για τη διαδρομή (με επιστροφή) Αθήνα-Καλαμάτα το κόστος ανέρχεται περίπου στα 19 ευρώ.
Ας σημειωθεί ότι ήδη από τον Οκτώβριο του 2010 το Capital.gr είχε επισημάνειότι οι παραχωρησιούχοι είναι σύμφωνοι με την μείωση των διοδίων. Και αυτό διότι, όπως αναφέρουν στα reports (15/4/11) οι χρηματιστηριακές Eurobank Securities και Euroxx Securities θα ενισχυθούν οι κυκλοφοριακοί όγκοι.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου